fredag 11 november 2011

Utdrag 8 ur min nya ungdomsroman

En lampa lyste glåmigt upp det lilla förrådsutrymmet med blodstänk på väggarna. Marcel spottade ut en framtand. Smärtan över hela kroppen var så fullständig att han inte fattade hur hur han fortfarande satt ihop. Den sista vågen av misshandel hade varit brutalare och mer okontrollerad än de tidigare... han spottade ut en tand till. Och han visste att han förtjänade det. Ett sådant där förtroende... det bryter man bara inte. Alice höjde den månghövdade läderpiskan igen.

Marcel: "Okejokej... jag kan inte ta mer"

Alice lät åter piskan vina, dansa över Marcels rygg där nu bara strimlor av hud över musklerna återstod.

Marcel: "JAG SKA BERÄTTA ALLT"

Piskan ljöd en sista gång. Alice gick fram till Marcel där han låg på mage, bakbunden, hukade sig framför honom och lyfte ömt upp hans haka med baksidan av handen, likt en moder som vill trösta ett barn hon nyss agat med en månghövdad läderpiska i ett förrådsutrymme.

Alice: "Vem köpte dig?"

Hon fick inget riktigt svar. Marcel hostade blod och fick inte fram något ord Alice kunde urskilja.

Alice: "Okej, vi gör såhär: Nicka eller skaka på huvudet. Den som kontaktade dig, var det en av Göran Åkerlunds kompanjoner?"

Marcel rörde på huvudet på ett sätt som Alice valde att tolka som en nick.

Alice: "Inom hur lång tid träffade du Göran Åkerlund efter att jag berättade att jag hade sugit av Kevin? 1 vecka?"

Marcel skakade på huvudet. Han gjorde det faktiskt tydligt nu, han verkade ha samlat sig mer efter den senaste chocken av smärta.

Alice: "Senare?"

Marcel nickade.

Alice: "Två veckor?"

Marcel nickade.

Alice (för sig själv): "Vilket borde ringa in det till mellan den 14-17 maj..."

Alice: "Jag vill veta mer om hur Göran Åkerlund kunde veta om att du bar på den här informationen. Hur kontaktade hans man dig. Telefon?"

Marcel nickade.

Alice: "Vet du hur han visste om att du visste?"

Marcel skakade på huvudet.

Alice: "Hur snart efter att den första kontakten tagits per telefon var det första fysiska mötet du hade? Några dagar?"

Marcel nickade.

Alice: "Var det samma person som hade kontaktat dig tidigare som du mötte den här gången?"

Marcel nickade.

Alice: "Och var möttes ni? Ute?"

Marcel skakade på huvudet.

Alice: "Hemma hos dig???"

Marcel nickade.

Alice: "Så du bjöd hem hans man??"

Marcel nickade.

Alice betraktade Marcel ett ögonblick utan att säga något.

Alice: "Varje gång jag nämner den här kompanjonen får du något skräckslaget i blicken... eller hur?"

Marcel nickade.

Alice: "Vad har han sagt? Har han hotat dig nu på sistone när jag kommit dig på spåren? När jag kom på att kodnamnet ecila var Alice fast baklänges?"

Marcel nickade.

Alice: "Okej, jag borde kanske ta reda på mer om den här killen... eller är det en kille?"

Marcel skakade på huvudet.

Alice (för sig själv): "En liten slyna alltså..."

Marcel skakade på huvudet.

Alice: "Inte?"

Marcel skakade på huvudet och spottade ut en tand till.

Marcel: "Det är en jävla råtta som kan prata"






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar